הטיסה בוטלה בעקבות המלחמה? כך תדעו מה הזכויות שלכם

Getting your Trinity Audio player ready...

מאות ישראלים מצאו את עצמם לאחרונה תקועים בחו"ל או נאלצו לבטל חופשות שתוכננו מראש, בעקבות סגירת השמיים וקרקוע הטיסות עקב המצב הביטחוני. אנחנו מקבלים לא מעט פניות ממבוטחים שלנו על החזרה ארצה, ועל הכיסוי שלהם בביטוח הנסיעות לחו"ל. אז אם נתחיל מהסוף- לביטוח נסיעות לחו"ל אין כיסוי לביטול טיסה בשל מלחמה. וזה לא משנה אם מדובר בביטוח נסיעות של הראל, ביטוח נסיעות לחו"ל של כלל או אפילו ביטוח נסיעות של פספורטקארד. פשוט אין כיסוי! אז מה כן?

בוטלה הטיסה? מה מגיע לכם לפי החוק?

חוק שירותי תעופה, המוכר גם כ"חוק טיבי", מחייב את חברות התעופה לדאוג לנוסעים כאשר טיסות מתבטלות או נדחות משמעותית. ככלל, החוק קובע שעל החברה להציע לנוסע אחת משתי האפשרויות:

  • כרטיס לטיסה חלופית
  • החזר כספי עבור כרטיס הטיסה שבוטל.

בנוסף, במקרים רגילים, הנוסעים זכאים גם לפיצוי כספי נוסף שיכול להגיע עד 3,580 ש"ח, בהתאם לאורך הדחייה בטיסה. חשוב להבין, במקרה של נסיבות מיוחדות, כמו מצב מלחמה או סגירת נתב"ג בהוראת המדינה, חברות התעופה פטורות מתשלום הפיצוי הכספי. הסיבה היא שהנסיבות לא היו בשליטתן. יחד עם זאת, הפטור מהפיצוי אינו מבטל את החובה לספק שירותים נוספים, ובהם לינה, ארוחות ושירותי תחבורה – עד להטסה החלופית.

הרבה נוטים לחשוב שאם רכשו ביטוח ביטול טיסה בפוליסת הביטוח נסיעות לחו"ל שלהם אז יש להם כיסוי. במקרה זה, כאמור, זה לא המצב, חברות הביטוח לא מכסות את הוצאות אלו.

החזר כספי ושירותי סיוע – מה מגיע לכם?

גם כאשר מדובר באירוע חריג שאינו בשליטת חברת התעופה, היא מחויבת לדאוג לרווחת הנוסעים. החוק קובע כי הנוסעים זכאים לקבל:

  • החזר כספי עבור הטיסה שבוטלה (תוך 21 יום ממועד הפנייה)
  • כרטיסים לטיסה חלופית (במועד אפשרי)
  • שיפוי על לינה וארוחות עד למועד הטיסה החדשה.
ביטול טיסות בצל המלחמה

תיקון חוק "חרבות ברזל": שינוי זמני בזכויות הנוסעים

ב-11 בפברואר 2025 נכנס לתוקפו תיקון זמני לחוק, "תיקון מס' 2", שמאפשר למשרד התחבורה, במקרים שבהם מוכרז מצב חירום מתמשך, להקל בדרישות מהחברות.

בין הסעיפים שהשתנו באופן זמני:

  • החובה לממן לינה במלון הוגבלה ל-2 לילות בלבד
  • חברות התעופה לא יחויבו בפיצוי כספי אם הודיעו על השינוי לפחות 3 ימים מראש או אם הביטול בוצע מהנסיבות המתוארות.

ומה לגבי החזרים על הוצאות אחרות?

החוק מבדיל בין הוצאות סיוע בסיסיות, כמו לינה ומזון, עליהן חברות התעופה חייבות לפצות – לבין הוצאות אחרות כמו:

  • השכרת רכב
  • כרטיסים לאטרקציות
  • אובדן ימי עבודה וכו'.

על ההוצאות האלו – לא קיימת חובה חוקית לפיצוי, שכן הן נחשבות לנזקים עקיפים.

לסיכום

גם בזמן חירום, חברות התעופה עדיין מחויבות לדאוג לכם – גם אם לא תקבלו את כל מה שמקנה החוק במצב רגיל. חשוב לשמור את כל הקבלות, לתעד את הפניות לחברת התעופה, ולפעול בזמן. ובמקביל – ראוי שמדינת ישראל תיכנס לתמונה ותסייע בהשבת אזרחים הביתה ובסיוע הכלכלי למי שזקוק לו.